הרב אורי שרקי

בין קבלה לפילוסופיה - אור פנימי ואור מקיף

סיכום שיעור מתוך הסדרה "בין קבלה לפילוסופיה" בערוץ אורות

בעריכת ר' אברהם כליפא




חכמי הקבלה מדברים על הרבה "אורות". ניתן לתאר את המציאות באופן ציורי כמין אורות וכלים, אנחנו עשויים כמו כלים, שמקבלים בתוכם אורות. חכמי הקבלה מדברים על שני סוגי אורות מיוחדים באדם ובמציאות: אור פנימי – האור שמתקבל בתוך הכלי, ואור מקיף – המקיף את הכלי מפני שהכלי קטן מלהכיל אותו. נוסף על כך, יש כמין מחלוקת בין אור פנימי לאור מקיף, המכונה אצל חכמי הקבלה בשם "בטישת האורות", האורות מסתכסכים זה בזה, נלחמים זה בזה כביכול. מה המשמעות של כל זה? מדובר בהשקפות עולם שונות לגמרי, "השקפת העולם" של האור הפנימי הינה ההשקפה לפיה הכלי מקבל אך ורק לפי מידת הזכות שלו. אם האדם רוצה לקבל, עליו להיות ראוי למה שהוא מקבל, ומה שהאדם מקבל נקרא אור פנימי, לפי ההתאמה של הכלי אל האור. אך מלבד מה שהאדם זוכה ומה שהכלי מזדכך, קיימת גם המגמה הא-לוהית שבבריאה, הקב"ה מעוניין לקדם את האינטרסים שלו בהיסטוריה. וכי יעלה על הדעת שריבונו של עולם יהיה משועבד חלילה לזה שבני האדם יהיו זכאים אם לאו? בדומה לזה, השאלה האם הגאולה תלויה בתשובה או איננה תלויה בתשובה: ברור שמבחינת הרגישות המוסרית שלנו, היינו רוצים שהגאולה תהיה תלויה בזה שאנחנו חוזרים בתשובה, כדי שהכל יגיע בדרך מוסרית של קניית הזכות. אך כביכול אין לקב"ה סבלנות, והוא רוצה לקדם את העולם מה שלא יהיה, ולכן יש גם אור מקיף.

האור המקיף בא מהשקפת עולם אחרת לגמרי, והיא שרצון ה' צריך להיעשות והשכינה צריכה בסופו של דבר לשרות. זה מה שאומר הנביא "כאשר ירד הגשם והשלג מן השמים ושמה לא ישוב כי אם הרוה את הארץ והולידה והצמיחה, כן יהיה דברי אשר יוצא מפי נאום ה', לא ישוב אלי ריקם, כי אם עשה את אשר חפצתי, והצליח אשר שלחתיו". האור המקיף דוחף, וזה מה שנקרא בלשון משלית "החנווני מקיף". כשהחנווני נותן בהקפה, הוא נותן מצרכים למרות שהקונה עדיין לא שילם, ואולי אפילו אין לו עדיין כסף כדי לשלם. אבל מאחר וגלוי וידוע שבעתיד יהיה לו ממה לשלם, כבר עכשיו הוא מקבל על חשבון העתיד.

ניתן לומר שהאור המקיף הינו בעצם הכוח העיקרי הפועל במציאות. הוא הכוח הסמוי שדוחף את גלגלי ההיסטוריה, למרות שבאופן גלוי האדם מרגיש רק את האור הפנימי. בני אדם משוכנעים שהרבה דברים נעשים מכוח הזכויות שלהם, ולא תמיד שמים לב לדחיפה א-לוהית כוללת, האור המקיף, שמקדם את העניינים בהיסטוריה, בין שאנחנו מוכנים לכך, בין שאיננו מוכנים לכך. חסד עשה הקב"ה עם בני אדם שהאור המקיף והאור הפנימי, נפגשים זה בזה, ופועלים יחד במהלך ההיסטוריה.

כמו כן, יש בתוך המציאות דמויות גלויות, שהן הפועלות את השינויים באופן גלוי, ודמויות סמויות, שהן הפועלות באמת את השינויים, גם בלי שנהיה מודעים להם. יתכן שזה גם אחד השורשים של ההבדל בין הזהות הגברית לזהות הנשית: במהלך ההיסטוריה, העולם נוהל באופן גלוי על ידי מנהיגים בדרך כלל ממין זכר, בעלי האור הפנימי. יחד עם זאת, ידוע הביטוי "חפש את האישה": האישה פועלת באור המקיף והיא זו שמקדמת את העניינים. ולכן אמרו חז"ל "בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו". האור המקיף הוא הכוח העיקרי הפועל בעולם.