הרב אורי שרקי

בין קבלה לפילוסופיה - אור מקיף ואור פנימי

סיכום שיעור מתוך הסדרה "בין קבלה לפילוסופיה" בערוץ אורות

בעריכת ר' אברהם כליפא




אור מקיף ואור פנימי הינם מושגים שחוזרים לעיתים קרובות בספרות של תורת הקבלה. על מנת להבין מה משמעותם, עלינו לשאול: מי מקדם את העולם? האם האדם באמצעות בחירתו - לפי זה אם הוא יפעיל כוחות טובים, העולם יתקדם לטובה, ואם חלילה הוא יפעיל כוחות רעים שיעכבו את התקדמות העולם, העולם יסוג לאחור. או שמא מי שמנהל את העולם הוא הקב"ה, בעל הבירה, קורא הדורות מראש.

חכמי הקבלה חילקו זאת לשני אורות: אור פנימי ואור מקיף. אור פנימי מעמיד את האדם ואת בחירתו במרכז, ככל שהוא יהיה יותר זכאי בפנימיותו, כך האור הפנימי יחדור בתוכו. לעומת זה, אור מקיף מעמיד כביכול את ריבונו של עולם במרכז. בורא העולם מנהל את עולמו לפי השיטות שלו, בין שהאדם מסכים בין שאיננו מסכים, כמו שאומר הנביא ישעיהו "יָבֵשׁ חָצִיר נָבֵל צִיץ וּדְבַר אֱ-לֹהֵינוּ יָקוּם לְעוֹלָם" (ישעיהו מ, ח), ובמקום אחר "כִּי כַּאֲשֶׁר יֵרֵד הַגֶּשֶׁם וְהַשֶּׁלֶג מִן הַשָּׁמַיִם וְשָׁמָּה לֹא יָשׁוּב כִּי אִם הִרְוָה אֶת הָאָרֶץ וְהוֹלִידָהּ וְהִצְמִיחָהּ וְנָתַן זֶרַע לַזֹּרֵעַ וְלֶחֶם לָאֹכֵל. כֵּן יִהְיֶה דְבָרִי אֲשֶׁר יֵצֵא מִפִּי לֹא יָשׁוּב אֵלַי רֵיקָם כִּי אִם עָשָׂה אֶת אֲשֶׁר חָפַצְתִּי וְהִצְלִיחַ אֲשֶׁר שְׁלַחְתִּיו" (שם נה, י-יא).

יש ציין ש"אור מקיף" הוא מלשון "החנווני מקיף" (אבות ג, טז). כשם שהחנווני מוכן לתת מוצרי מזון וכד' למרות שאין לאדם ממה לשלם, מכיון שהוא עתיד להיות בעל יכולת לשלם, הוא נותן לו בהווה על חשבון העתיד. כך הקב"ה, מכיון שגלוי וידוע לפניו שעם ישראל והאנושות עתידים להיות זכאים, הוא נותן לנו כבר מעכשיו על חשבון העתיד. זו היא הפעולה של האור המקיף, המקדם את ההיסטוריה גם במקום שלפעמים עם ישראל איננו זכאי או האנושות איננה זכאית.