ראיון עם הרב אורי שרקי על גיוס נשים לצה"ל

סיון תשפ"ב

תמליל ראיון עם הרב בערוץ 7 על גיוס נשים - עוד לא עבר את עריכת הרב




אתה בין הרבנים שחתמו על מכתב חריף לצבא בכל הנושא של שילוב הנשים. קודם כל, חשוב לציין, ספקטרום רחב מאוד של רבנים, נכון?

כן, זאת אחת הסיבות שגם חתמתי. אינני חושב שזה צריך להיות עניין מגזרי, זה דבר שצריך להטריד כל אדם ישר בעולם ולאו דווקא רבנים ולאו דווקא דתיים גם.

אנחנו אבל שומעים את התגובות בציבור הכללי למכתב הזה, למחאה, לא מבינים – "מה הבעיה? שיוויון זכויות!"

אנחנו לא מדברים על שיוויון זכויות, אנחנו מדברים על אג'נדות, אג'נדות שעניינן לטשטש את הזהות האנושית. כלומר, מאחורי הדיבור על שיוויון מסתתרת מגמה של בעצם פגיעה במרכיבים מאוד חשובים של הזהות האנושית – הנשיות, הגבריות, הצניעות. כל העניינים האלה אינם עניינים שהם נחלתם של הדתיים בלבד. זה דבר שצריך להטריד כל אדם שצלמו של האדם חשוב לו.

האג'נדה היום, הטרנד, זה שכל הפרדה היא כבר הדרה, עד כדי כך.

אפשר להשתמש בכל טיעון על מנת להצדיק אג'נדה, אז יגידו הפרדה יגידו מימוש עצמי וכדו'. צריך לזכור דבר אחד – צבא, השירות הצבאי, זה לא זכות, זה צורך. והצורך הזה צריך להתנהל באופן שמאפשר את המימוש של המטרה של הצבא, שזה לנצח כידוע. עכשיו, אם כדי לקיים את הצבא או ערכי השיוויון וכדו' אתה תצטרך לפגוע בחלק גדול מן החיילים, שבאמת אינם סוברים שהדברים האלה ראויים, ולא מסיבות דתיות בלבד כי אם מסיבות אמיתיות-מוסריות, אז אני חושב שאתה באיזשהו מקום פוגע בצבא עצמו.

זהו, הדגשת מוסריות ודתיות ולא רק דתיים, כי אחד הטיעונים שהחיילים הדתיים יברחו. אבל אתה אומר הרב שלא זה הטיעון.

זאת לא הנקודה. יכול להיות שחיילים יברחו אבל זאת לא הנקודה. אני אומר, גם בצבא חילוני לחלוטין, לא יהודי, ההכנסה של בנות בקרב לוחמים במצבי לוחמה ובמצבי מאמץ מיוחדים – הדבר הזה מטשטש את הזהות האנושית. יש כאן כוונה לבנות אדם חדש והשאלה מי הסמיך את בעלי האג'נדות האלה להשתלט על השיח הציבורי.

אגב, כששואלים אותך הרב, מה לגבי יחידות לבנות בלבד, שם אתה תתמוך?

זה לא הנושא שאני מתעסק בו. פה עכשיו מדברים על המעורב. אלה דברים שצריך יהיה לדון כשהם יהיו רלוונטיים. לא על זה מדובר היום.

ככלל, בכל העולם, זה הטרנד! אנחנו רואים את הפרוגרסיביים בכל העולם ואולי זה קרב אבוד?

הפרוגרסיביים הם ממלאים תפקיד בשיח הציבורי. ברור שברגע שאתה מקצין לכיוון אחד אתה תזמין גם תגובות נגדיות ויש היום גם תגובות אנטי פרוגרסיביות שאני לא בטוח שאני כל כך מזדהה איתן. אבל בסופו של דבר יווצר האיזון, לא צריך להתייאש מזה שדיעה קיצונית משתלטת ולחשוב שזהו, היא ניצחה, זה לא נכון.

אבל שוב, אנחנו מדברים פה במילים גבוהות. כשניגשת אליך בחורה, תלמידה אפילו, ושואלת "אבל הרב, אני, זה מעניין אותי הדבר הזה, מעניין אותי לצאת ולהתגייס, אני חושבת שאני יכולה. זה לא יפגע בבריאות שלי, יבחנו אותי באמת, לא יקלו עלי במבחנים", מה אתה עונה לה?

זה פוגע בדבר אחד בלבד – הצניעות.

שזה אומר גם הנושא של מעורב וגם עבורה אישית?

כן. אני חושב שבאיזשהו מקום הרצון להיות לוחמת, אף על פי שבוודאי יש פה מעלה עצומה של המוכנות ושל מסירות הנפש למען עם ישראל, יש פה התעלמות ממה שעשוי להיווצר, לא אצל אותו אדם פרטי, אבל מה שיווצר כהד ציבורי כזה, שבעצם אומר – אין יותר הבדל בין איש לאישה. בואו נזכור את דברי פאולוס, מייסד הנצרות, שאמר "לא איש ולא אישה, לא יהודי ולא יווני". תחשוב על זה, אם יש איש ואישה, אז אולי יש גם יהודי ויווני. אם אין איש ואישה, אז אולי כבר אין הבדל בין יהודי ליווני.

אתה אומר, המסר הזה רלוונטי לא רק לדתיים.

בוודאי! תראה, הנשיא טראמפ, שאיני חושב שהוא כל כך יהודי עד כמה שאני זוכר, גם הוא הביע התנגדות לשירות נשים בצבא, והוא אמר, בסגנון המיוחד שלו כמובן, "you can't love and fight", כלומר, יש פה תערובת של מרכיב שהוא מאוד עדין ומאוד פנימי בנפש האנושית וזה הנשיות והגבריות, האהבה שצריכה להיווצר ביניהם. כל זה עלול להיפגם אם מתעלמים מזה. במיוחד באיזורים של לוחמה ושטח, של תנאי לחץ וכדו'.