בחירת הרבנים הראשיים לירושלים - ראיון עם הרב אורי שרקי

פורסם באתר סרוגים

תשרי תשע"ה




יממה לפני הבחירות לרבנות הראשית בירושלים ועיקר המתח נע סביב המאבק על הרב הספרדי בין הרב שמואל אליהו לראשון לציון הרב שלמה עמאר. בשעות האחרונות מנסים שני הצדדים לשכנע את חברי הגוף הבוחר שייתמכו בהם כשמעל נסגרים דילים בין ראש העיר ברקת, בנט והבית היהודי, ש"ס והחרדים. בראיון עם הרב אורי שרקי, רב קהילת 'בית יהודה' בקרית משה ור"מ במכון מאיר, חבר הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים בירושלים, הוא מסרב לומר במפורש למי יצביע, אך נותן רמז עבה מאוד.

אז מה הרב מתכוון להצביע מחר?

אני אצביע למועמד ציוני.

בצד האשכנזי זה קל, יש רק את הרב אריה שטרן, אבל למי הרב מתכוון בין המועמדים הספרדים?

בצד הספרדי יש לנו שני מועמדים, ומכיוון שאתית, חבר גוף בוחר לא יכול לחשוף את מה שהוא יעשה בבחירות חשאיות, אני מסתפק באמירה שהמועמד יהיה ציוני דתי.

הבית היהודי והציונות הדתית הולכים עם הרב שלמה עמאר, למרות שהוא לא מוגדר כציוני דתי, מה זה אומר עלינו?

אינני יודע אם כל הציונות הדתית עושה זאת, לא ראיתי התחייבות רשמית, שמעתי מכמה אישים, אבל אין התחייבות של חברי הגוף הבוחר. נראה לי שבמקרה שלא ייבחר מועמד ציוני דתי, זה מראה שהציונות הדתית הראתה מחדש את חולשתה.

איך זה שהציונות הדתית כבר פעם שנייה, אחרי הבחירות לרבנות הראשית לישראל, לא מעמידה מועמד רשמי לתפקיד הרב הספרדי?

אפשר להסביר את זה כהרגל שתנועת ש"ס הייתה מאוד חזקה בציבוריות הישראלית, היינו צריכים לעשות דילים שיירצו את אחד הצדדים כדי שייבחר לפחות רב ציוני אחד. אני חושב שהקונסטלציה השתנתה ועוד לא התרגלו לשינוי. זאת אומרת הציונות הדתית היום מאוד חזקה, גם בגוף הבוחר, והיא יכולה בהחלט לא להתחשב במחויבויות לגופים אחרים. גיוסים יכולים לבוא אחר כך. מדוע שאדם שיכול להעמיד את הדעות הנכונות בראש הפרימידה, שלא יעשה את זה?

ישנה ביקורת רבה על כל התהליך של בחירת הרבנים, הפוליטיזציה, הדילים בין הפוליטקאים, הלכלוכים וההשמצות. האם כל זה לא רק מוריד מכבודה של הרבנות?

דווקא במערכה הזו, התרשמתי שהיא הייתה יחסית נקייה. כמעט ולא נשמעו, השמצות או ירידות לפסים נמוכים. באופן כללי רבנים צריכים להיבחר על ידי הציבור, ונציגי הציבור הם הפוליטיקאים, מטבע הדבר אי אפשר שרבנים ייבחרו רק על ידי רבנים – הם משרתים את הציבור ולכן הציבור צריך לבחור בהם.

עוד קריאה שנשמעת היא למה אנחנו צריכים רבנים בירושלים, ולמה שניים. מה הרב אומר על זה?

אני בהחלט מסכים באופן כללי שבכל קהילה צריך להיות רק רב אחד, לא משנה אם אשכנזי או ספרדי, אני בהחלט מסכים לקריאות שיהיה רק רב ראשי אחד למדינת ישראל. בינתיים המציאות היא שהחוק לא השתנה וכעת יש תקן לשני רבנים, ולכן אנחנו צריכים להשלים עם המציאות הזו ובוודאי שהיא לא חיובית.

מדוע בכל זאת צריך רבנים?

הרבנים הם הפנים של היהדות גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ. ירושלים שהיא תפארת העולם כולו בוודאי ראויה לרב שייצג אותה כלפי כל עם ישראל וכלפי האנושות.