הרב אורי שרקי

"עם סגולה", טוב לגויים?

סיכום שיעור: וידאו, אודיו

בעריכת ר' אברהם כליפא




הרעיון של "עם סגולה" הינו רעיון אוניברסלי מאוד, שהרי המדבר על עם נבחר, מניח שיש ברקע כל שאר העמים, כך שהמושג של עם נבחר הוא מלכתחילה אוניברסלי.

התורה הייתה יכולה להתחיל מתיאור סיפורו של עם ישראל, והנה היא מתחילה מבריאת העולם, מן האנושות, כל זה לספר לנו שבחירתם עם ישראל הוא לשם תיקון העולם.

אחרי מגדל בבל, מופיעה דמותו של אברהם אבינו, שעליו נאמר "ונברכו בך כל משפחות האדמה". אחרי שהאנושות התפלגה למשפחות, והמשפחות הפכו להיות לאומים, והלאומים נלחמים זה בזה, נצטווה אברהם אבינו להקים עוד אומה, שבניגוד לשאר העמים, שהלאומיות שלהם היא סוג של אגואיזם מורחב, האומה הזאת משרתת את האנושות, והופכת להיות ברכה לאנושות כולה.

אין לחשוש מסכנה של אימפריאליזם, מפני שהמושג של עם סגולה מונע את השתלטנות, בזה שאם אתה עם סגולה, אינך מצפה מן האחרים להיות כמוך, אלא מצפה מכל אחד ואחד להיות עצמו. התקופה הגלובלית שאותה אנחנו חיים כיום היא המאפשרת סוף סוף את המימוש של האידיאל הישראלי הגדול. אומר הנביא זכריה "ונלוו גויים רבים אל ה' ביום ההוא, והיו לי לעם". פירוש: אנחנו היינו הראשונים בהיסטוריה להיות עם ה', והציפייה היא שעוד עמים יהיו עם ה', מבלי להצטרף לעם ישראל. עד ימינו, מי שרצה יכול היה להצטרף כגר ולהיכנס לתוך האומה הישראלית, כשהמחיר שהוא צריך היה לשלם היה לעזוב את אומתו. היום קיימת האפשרות לקדש את כל העמים, כפי שאמר לי אחד ממנהיגי כת המקויה שביפן: "אנחנו מצפים מעם ישראל להסביר לנו כיצד להיות יפנים קדושים, וכיצד להיות רצויים כיפן לפני ה'". במובן הזה, הכפר הגלובלי הוא בשורה גדולה להתגשמות כל הנבואות הגדולות של גדולי נביאי ישראל.

רגילים לפרש את הפסוק "שמע ישראל ה' א-לוהינו ה' אחד" בתור הצהרה של אמונת הייחוד, כשהאמת היא בדיוק ההפך: רש”י מפרש: ה' שהוא א-לוהינו, ולא א-לוהי העמים, עתיד להיות ה' אחד לכל העמים. כלומר הכרזתו של כל יהודי פעמיים בכל יום באהבה "שמע ישראל", היא ההכרזה על דינמיקה היסטורית המצפה לשינוי העולם לטובה על ידי הפיוס בין הבורא לבין עולמו, אחרי שהאדם התרחק מצלם א-לוהים שבו והתחיל היסטוריה מלאת שפיכות דמים, והציפייה היא שהשלום העולמי יבוא דרך האומה הישראלית.