הרב אורי שרקי

פרקי אבות (ב'-י"ב) - "צאו וראו איזו היא דרך רעה..."

סיכום שיחה בערוץ 7

שיכתוב ועריכה: ניסן יואלי




"אָמַר לָהֶם: צְאוּ וּרְאוּ אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ רָעָה שֶׁיִּתְרַחֵק מִמֶּנָּה הָאָדָם. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: עַיִן רָעָה. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: חָבֵר רָע. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: שָׁכֵן רָע. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר: הַלֹּוֶה וְאֵינוֹ מְשַׁלֵּם. אֶחָד הַלֹּוֶה מִן הָאָדָם, כְּלֹוֶה מִן הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים לז): 'לֹוֶה רָשָׁע וְלֹא יְשַׁלֵּם, וְצַדִּיק חוֹנֵן וְנוֹתֵן'. רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: לֵב רָע. אָמַר לָהֶם: רוֹאֶה אֲנִי אֶת דִּבְרֵי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ מִדִּבְרֵיכֶם, שֶׁבִּכְלַל דְּבָרָיו דִּבְרֵיכֶם."

המשך פרק השני משנה ט באבות: "אמר להם", המשך דבריו של רבן יוחנן בן זכאי אל תלמידיו, אחרי שבחלקה הראשון של המשנה אמר "צאו וראו איזוהי דרך טובה שידבק בה האדם", כאן אמר: "צאו וראו איזוהי דרך רעה שיתרחק ממנה האדם".

"רבי אליעזר אומר, עין רעה" וכו'. היינו מצפים שאחרי ההכרעה של רבן יוחנן בן זכאי שאמר בדרך הטובה: "רואה אני את דברי אלעזר בן ערך מדבריכם, שבכלל דבריו דבריכם", שמכאן והילך כולם יזניחו את שיטתם, וידבקו בשיטתו של אלעזר בן ערך. ולמרבה הפלא, למרות הכרעתו של רבם, המשיכו בדרכם. הדבר הזה אומר דורשני. "רבי אליעזר אומר: "עין רעה", לעומת הדרך הטובה שהוא קרא לה "עין טובה". רבי יהושע שאמר לפני כן "חבר טוב", אומר בדרך הרעה "חבר רע". וכן רבי יוסי שאמר לפני כן "שכן טוב" אומר "שכן רע". "רבי שמעון אומר, הלוה ואינו משלם". הוא אמר "הרואה את הנולד", כי הלווה ואינו משלם, אינו רואה את הנולד. "אחד הלוה מן האדם, כלוה מן המקום ברוך הוא, שנאמר (תהילים לז) לוה רשע ולא ישלם, וצדיק חונן ונותן". ורבי אלעזר שאמר לפני כן "לב טוב", אומר כאן "לב רע".

אף על פי שדברי אלעזר בן ערך כוללים את דברי כולם, אבל כל אחד ואחד לפי מבנה נפשו, לפי האופציות הפנימיות שלו, זקוק היה לדרך מיוחדת. ומכאן אנו למדים שאין דווקא ללכת בדרך הסלולה לכולם, אם יש לאדם נטייה פרטית התואמת את אישיותו הוא. צריך כל אחד למצוא את דרכו בעבודת ה', כפי שרגילים לומר בשם ר' ישראל בעל שם טוב.

נאמר שוב במשנתנו, "רואה אני את דברי אלעזר בן ערך מדבריכם, שבכלל דבריו דבריכם". כלומר ר' אלעזר בן ערך כולל את דברי כולכם. כי אם יש לאדם לב רע הרי דרך זו כוללת בתוכה גם ממילא שכן רע, ועין רעה, וחבר רע, ולווה ואינו משלם: "רואה אני את דברי אלעזר בן ערך מדבריכם, שבכלל דבריו דבריכם".