גלישה באינטרנט דרך רשת אלחוטית השייכת לאדם אחר

ז' באב תשס"ט



שאלה 1:

ברצוני לשאול האם מותר לאתר רשת אינטרנט אלחוטית זמינה באזור ולגלוש דרכה.

הדבר נעשה ללא ידיעת בעל הרשת, ולפי הבנתי אם באותו הזמן בעל הרשת גולש, גלישתי מאטה את גלישתו.

יש באפשרותו לנעול את הגלישה לזרים, אך לא כולם מודעים לאפשרות הזו, או שאינם יודעים כיצד לעשות זאת.


תשובה 1:

מותר שימוש שאינו מכביד על בעל הרשת כגון שימוש ב-gmail.



שאלה 2:

למה אין כאן בעיה עם זה שבעל הרשת האלחוטית משלם עבור קו האינטרנט שלו (אליו מחוברת הרשת) ומי שמתחבר לרשת שלו בלי רשותו נהנה מהרשת (גולש באינטרנט) בלי לשלם עבור זה כלל? אם בעל חצר לא גידר את חצרו האם מותר להכנס לחצרו ולהנות ממנה (למשל מהברכה בה) בלי רשותו?


תשובה 2:

זה נהנה וזה לא חסר, כופין על מידת סדום.



שאלה 3:

האם במצב כזה לא חייבים לבקש רשות לפחות מצד דרך ארץ?


תשובה 3:

לא.



שאלה 4:

אפשר לבקש מהרב להסביר למה?

ברשות הרב, עוד שאלות באותו הקשר: האם זה גם אומר שלחסום גישה לרשת אלחוטית שלך זה לעבור על מידת סדום? ואיך בעל הרשת יכול להגן על רשת שלו מפני המון שיתחבר אליה לפי ההיתר הזה (הרי מי שמתחבר לרשת מבחוץ לא יכול לבדוק בקלות שהוא היחיד, פרט לבעל הרשת, שמשתמש בה) ואז באמת יפריע לגלישה שלו?


תשובה 4:

הלכה היא שאם מישהו השתמש בחצרי או בביתי בלי רשות אינו צריך לשלם. אבל אם אסרתי עליו מראש, חייב. כמו כן מותר לי לנעול את ביתי או את חצרי. והוא הדין לרשת.



שאלה 5:

אני מבין שבדיעבד הוא לא צריך לשלם - אבל האם ההלכה מתירה לבן אדם לכתחילה להיכנס לביתו או לחצרו (שאינם נעולים או מגודרים) של בן אדם אחר ולהנות מהם בלי לבקש רשות מבעלם?


תשובה 5:

אם סביר שלא ירשה, אסור.



שאלה 6:

1. ואז האם הרב סובר שבמצב של היום בארץ בעל רשת אלחוטית מהשורה ירשה לסתם אדם שהוא לא מכיר, ללא נסיבות מיוחדות, להשתמש ולהנות מהרשת שלו בלי שום תמורה?

2. ומה יקרה אם הרבה אנשים יחליטו, כל אחד באופן עצמאי, בלי לדעת על האחרים, שבעל הרשת ירשה להם להשתמש בה ויתחברו אליה, לפי ההיתר הזה, בלי לבקש את רשותו? הרי מי שמתחבר לרשת מבחוץ לא יכול לבדוק בקלות שהוא היחיד, פרט לבעל הרשת, שמשתמש בה.


תשובה 6:

1. כן, כי מה איכפת לו?

2. מכיון שמדובר באופן שאין בו הכבדה על בעל הרשת, הרי שזה יכול להיות רק באופן מזדמן ולא בקביעות, מה שמקטין מאד את סבירות המקרה.



שאלה 7:

ומה, למשל, אם בעל רשת אלחוטית גר בדירה בעיר? אם הוא משאיר, בלי כוונה, את הרשת שלו פתוחה לאחרים, הרבה משכניו בדירות אחרות באותו הבית ובבתים הסמוכים יכולים לגשת אליה בקלות - פשוט ברגע ששכן יפתח את תוכנת החיבור לרשת אלחוטית הוא יראה שיש כאן רשת זמינה, יתחבר אליה (בלי לדעת מי עוד מחובר אליה) ואם הוא יראה שהרשת נשארת פתוחה באופן קבוע, סביר שהוא יתחיל להשתמש בה באופן קבוע. בסופו של דבר אחרי זמן מה עשרות שכנים ישתמשו באותה הרשת הפרטית באופן קבוע.


תשובה 7:

נדמה לי שלא הבנת את כוונתי. מה שכתבתי הוא שמכיון שההלכה אינה מתירה לו אלא באופן מזדמן אם ישמרו כולם על הדין לא יקרה מצב של עומס. מה שכתבת הוא על אנשים שלא איכפת להם מה הדין כך שאין בידינו לתקן את המצב מאחר והם מוכנים לגזול, אפילו אם אאסור באופן מוחלט.